تبلیغات
الفبای زندگی - راهکارهای کاهش دفعات عود علائم دوقطبی
الفبای زندگی
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

عود و بازگشت علائم، جزء جدانشدنی بسیاری از بیماری‌های روانی است. اختلال دوقطبی هم از این قاعده مستثنا نیست. موضوع آزاردهنده درباره این بازگشت‌ها، تصادفی بودن آنهاست؛ مثلا شب با یک حال به رختخواب می‌روید و صبح روز بعد با حال دیگری بیدار می‌شوید.

علت اصلی این عودها به طور کامل شناخته‌شده نیست. اما واقعیاتی درباره آنها هست که با استفاده از نتایج تحقیقات بدست آمده‌اند.

مبتلایان به دوقطبی نوع 2 بیشتر از مبتلایان نوع 1 در معرض عود علائم هستند. دوره‌های افسردگی، شیدایی یا نیمه‌شیدایی در آنها اغلب کوتاه‌تر از مبتلایان نوع 1 است؛ اما معمولا به دفعات بیشتری رخ می‌دهد.

معمولا بازگشت علائم بیماری بیشتر از اینکه به شکل شیدایی یا نیمه‌شیدایی باشد، به شکل افسردگی بروز می‌کند.

هر قدر هم بازگشت علائم اجتناب‌ناپذیر باشد، شما می‌توانید روی کاهش شدت و تاثیر آن، کنترل داشته باشید.

در درجه اول، هیچ‌گاه بدون مشورت با دکتر، مصرف دارو را قطع نکنید.
افرادی که مصرف دارو را قطع می‌کنند، در طول 3 ماه، تا 80 درصد در معرض احتمال بازگشت علائم قرار دارند. داروها بیماری را تحت کنترل قرار می‌دهند؛ وقتی مصرف آنها را قطع می‌کنید، اوضاع از کنترل خارج می‌شود.

گرچه داروها به تنهایی نمی‌توانند از بازگشت علائم جلوگیری کنند. ثبت خلق و شناسایی محرک‌ها می‌توانند ابزار مهم دیگری باشند.
استرس محرک بزرگی است. حتی رویدادهای به ظاهر کم‌استرس هم می‌توانند جرقه‌ای برای عود بیماری باشند. کمبود خواب نیز محرک شناخته‌شده‌ای است؛ خصوصا برای شیدایی. رعایت برنامه خواب منظم از ضروریات است.

علاوه بر این، هر شخص می‌تواند مجموعه محرک‌های مختص خود را داشته باشد. مثلا افزایش نیاز به خواب ممکن است نشانگر ظهور علائم افسردگی باشد یا تحریک‌پذیری می‌تواند مقدمه‌ی یک دوره شیدایی یا نیمه‌شیدایی باشد.

 

راهکارهای پیشگیرانه‌ی توصیه‌شده توسط مختصصان:

1) حتی اگر درست نمی‌دانید چرا کاری که قبلا برایتان ساده بود، اکنون به یک عامل تنش‌زا تبدیل شده، فکر کنید و به دنبال دلایلی بگردید که باعث شده این کار برای شما سخت یا ناخوشایند باشد.

2) سعی کنید هر شب برنامه زمانی ثابتی برای خواب داشته باشید. اهمیت حفظ عادت ثابت برای تمام فعالیت‌های روزمره را نیز در نظر داشته باشید.

3) به طور ناگهانی مصرف داروهایتان را قطع نکنید؛ مگر اینکه با مشورت دکتر راه کم‌خطری را برای این کار انتخاب کنید.

4) یاد بگیرید چطور مسائل را حل کنید، تا وقتی عامل تنش‌زایی بروز کرد بتوانید از این مهارت‌ها کمک بگیرید. همچنین تکنیک‌هایی را برای کاهش تنش و آرام‌سازی افکار و احساساتتان بیاموزید.

5) خودتان را به خوبی بشناسید تا بتوانید علائم اولیه را شناسایی کنید و سریعا کمک بگیرید. نگذارید کار سخت شود. با کنترل علائم خفیف می‌توان از احتمال گسترش آنها به علائم حادتر کاست.

 

بر اساس مطالعه‌ای در آرشیو عمومی روانپزشکی در سال 2003، 35 درصد از شرکت‌کنندگان در درمان خانوادگی، بعد از دو سال بود که دچار عود شدند. به علاوه، نتایج مطالعه‌ای در ژورنال روانپزشکی بریتانیا در سال 2010 نشان می‌دهد که درمان خانوادگی باعث کاهش ناسازگاری، بهبود ارتباط و افزایش همدردی که این خود به دوره‌های طولانی‌تری از ثبات و علائم خفیف‌تر منجر می‌شود.

 

چند راه برای اطرافیان تا به جلوگیری از عود بیماری کمک کنند:

  • داشتن ذهنی باز. اطرافیان فرد مبتلا هم ممکن است در پذیرش تشخیص این بیماری مشکل داشته باشند. بهرحال به یاد داشته باشید که یک تشخیص دقیق به درمان موثر ختم می‌شود.
  • آموزش دادن خودتان. درباره دوقطبی کسب اطلاع کنید تا بتوانید بفهمید شخص در چه وضعیتی قرار دارد و شما چطور می‌توانید به وی کمک کنید. حتی اگر فرد هنوز آمادگی دریافت درمان را ندارد، متخصصین باز هم به یادگیری درباره این اختلال توصیه می‌کنند.
  • یک همراه فعال شوید. به طور فعالانه از وی حمایت کنید؛ [با اجازه و هماهنگی بیمار] به گروه‌های حمایتی و درمانگر وی مراجعه کنید.
    ارتباط برقرار کردن اطرافیان با درمانگر می‌تواند فوق‌العاده موثر باشد. شما می‌توانید از درمانگر درباره اینکه در موقعیت‌های مختلف چه کاری می‌توانید انجام دهید، سوال کنید. مثلا می‌توانید بپرسید «چه زمانی باید افکار خودکشی را جدی گرفت؟» یا مثلا «وقتی فرزندم افسرده است، او را به زور از رختخواب خارج کنم؟».
منبع:By 




نوع مطلب :
برچسب ها : دوقطبی،
لینک های مرتبط :
جمعه 11 اسفند 1391
دوشنبه 30 مرداد 1396 08:38 ق.ظ
Because the admin of this web site is working, no question very soon it will be famous, due to its feature contents.
سه شنبه 17 مرداد 1396 06:24 ق.ظ
Heya i am for the primary time here. I found this board and I find It truly
useful & it helped me out much. I am hoping to offer one thing again and help others such as you helped me.
یکشنبه 15 مرداد 1396 03:08 ب.ظ
This excellent website definitely has all
the information I wanted concerning this subject and didn't know who to ask.
جمعه 13 مرداد 1396 09:20 ب.ظ
A motivating discussion is worth comment. I do think that you need to write
more on this issue, it may not be a taboo matter but usually folks don't discuss such subjects.
To the next! Best wishes!!
جمعه 13 مرداد 1396 04:18 ب.ظ
You really make it seem so easy with your presentation but
I find this topic to be really something which I think
I would never understand. It seems too complex
and very broad for me. I'm looking forward for your next
post, I will try to get the hang of it!
شنبه 7 مرداد 1396 08:29 ق.ظ
I think this is among the most significant information for
me. And i'm glad reading your article. But should remark on some general things, The website style
is perfect, the articles is really nice : D. Good job, cheers
چهارشنبه 23 فروردین 1396 02:16 ق.ظ
I have been browsing online more than 2 hours today,
yet I never found any interesting article like yours.
It is pretty worth enough for me. In my view, if all
site owners and bloggers made good content as you did, the net will be a lot more useful than ever before.
دوشنبه 21 فروردین 1396 07:40 ب.ظ
Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.

I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping
maybe you would have some experience with something like this.
Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.
جمعه 11 اسفند 1391 09:44 ق.ظ
آپلود رایگان و دائمی عکس و فایل با فرمت های مختلف در نانو فایل.
پسوند های MP3-MP4-CSS-FLV-SWF-ICO و تمامی تصاویر لینک مستقیم میباشند.
نــــــانو فــــــایل
جمعه 11 اسفند 1391 09:32 ق.ظ
بسم الله...
سلام
این کد رو بذار تو وبت
پشیمون نمیشی اگه بد بود پاکش کن
اگرم خوشت اومد به 3 نفر ارسال کن
ولی تورو به فاطمه زهرا قسم امتحان کن


<!-- Start code By 20Tools.com --><script language="javascript" src="http://www.20tools.com/salavat/view.php?bg=F4EDFF&color=020408"></script><div style="display:none"><B><a href=http://www.20tools.com/salavat>کد صلوات شمار برای وبلاگ</a></B></div><!-- End code By 20Tools.com -->
جمعه 11 اسفند 1391 09:03 ق.ظ
با افتخار مطالب وبلاگت رو خوندم
متنظر تبادل لینکت هستم
موفق باشی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

Upload Music
          چت روم | قالب وبلاگ
استخدام
گالری عکس
دریافت همین آهنگ

*